Morley Steve Vai Little Alligator

Volume pedál
Autor: 
Cena: 
3 279,00 Kč

Hodně kytaristů zastává teorii volume naplno „full time". Pak také existují kytaristé, kteří naopak neustále kroutí oním čudlíkem u kytary a vyvažují hlasitost na „beglajt", či sólo. Obojí je správně, pro ty druhé tu mám ovšem zlepšovák, aby malíček zbytečně nebolel…

Kytarový mág Stevie Vai už poněkolikáté spojil svou šedou kůru mozkovou s vývojáři firmy Morley, aby společně vyplodili volume pedál s názvem Little Alligator. Pro nás uživatele to může vzhledem k renomé obou partnerů znamenat především jakousi jistotu, že se nejedná o nic špatného.

Kovová krabice je vyvedena v elegantní matné černé úpravě se zelenými nápisy. Malá tedy rozhodně není a váží přes dvě kila. Působí nezničitelně a díky poměrně rozměrné základně a širokému pedálu, který je potažen protiskluzovou gumou, je dokonale stabilní. Posunutí po podlaze brání gumové nožky na spodní straně pedálu. Kabely se připojují standardně ze stran, zprava vstup a zleva výstup. Na pravé straně je zároveň „díra" pro adaptér. Aligátorka je možné krmit také devíti voltovou baterií, která se vkládá do šachty na spodní straně. Lze ji otevřít bez šroubováku (až ji poprvé otevřete, zjistíte, že tam výrobce žádnou nedal a výběr nechal zcela na vás).

Efekt nemá bypass, je tedy neustále funkční. Po připojení se rozsvítí červená dioda vpravo dole a trvale svítí, čímž indikuje správné zapojení a dostatečnou kapacitu baterie. Pod ní je otočný knoflík, kterým se nastavuje minimální hlasitost. Ta je samozřejmě při poloze pedálu pata dole, špička nahoře. V poloze opačné je hlasitost na maximu, tedy jako bez pedálu. Čili pomocí pedálu nelze signál zesilovat, jen zeslabovat. Kdo ho chce použít pro zdvih na sóla, musí vysolit aparát víc. Nastavíte-li zmiňovaný knoflík zcela doleva, je možné zvuk úplně ztlumit a používat pedál pro takové ty houslové fórky (jako Petr Janda v té instrumentálce…) a jde to opravdu výrazně snáz, než když si pomáháte malíčkem a pracujete s volume poťákem na kytaře. Navíc některé kytary pro tuto techniku nejsou moc šikovně uzpůsobeny. Zdvih pedálu je slušně vysoký, s lineárním průběhem a člověk si na jeho rozsah rychle zvykne.

Další možnost je nastavit si minimální hlasitost na nějakou vyšší hodnotu a mít tak k dispozici dvě úrovně, například doprovod - sólo. Výhoda oproti ruční práci je zřejmá, stáhnete to totiž pokaždé přesně stejně. Signál je slabší, i když nastavíte knob na nejvíc. Bohužel nemám doma žádné zařízení, kterým bych mohl změřit přesnou decibelovou odchylku.

Co se kvality zvuku týče, celkem nic se neděje. Díky optickému ovládání se nemusíme obávat žádných nežádoucích ruchů či lupanců, po zapojení se váš zvuk nikterak nemění. I když musím přiznat, že v případě některých aparátů se lehce zaoblily výšky, ale třeba je to jen můj subjektivní dojem. Efekt lze zapojit rovněž do smyčky, ovšem v případě zařazení před aparát si dobře rozmyslete, kam s ním. Když ho totiž dáte před zkreslení, bude samozřejmě ovlivňovat jeho intenzitu, což ale může být záměr, protože přesně tak to funguje při stahování přímo na kytaře. Pokud chcete ovlivňovat hlasitost zvuků tak, jak jsou, zařaďte aligátora až na konec řetězce (nebo můžete mít dva...).

Co na konec?

Závěrem lze říct, že za cenu kolem tří tisíc se nabízí kvalitní volume pedál, který stoprocentně splňuje všechno, co splňovat má a který vám při dobrém zacházení vydrží na věky. A nekouše. :-)