Pro muzikanta, který nedisponuje takovými penězi, jak by si asi představoval, existují pravděpodobně pouze dvě nejzákladnější kritéria: co nejlevněji a co nejkvalitněji. Zdá se vám, že tyto požadavky ukazují na říši nazvanou Utopie? Ale nebuďme přece hned takovými pesimisty... Tomu, kdo trochu vidí „pod povrch“, je totiž jistě hned jasné, že takový výrobek musí pocházet z východních provincií. A tak řádky následující, domnívám se, si rád přečte každý muzikant-kytarista, jenž pro svůj vysněný zvuk hledá celolampový aparát v co možná nejlevnější kategorii, tj. pod deset tisíc, a který je zároveň vybaven kvalitním zpracováním i kvalitními součástkami. Ano: právě toto vše obsahuje celolampový zesilovač E-Wave DG-15-RH.
V „nebeském“ městě Hangzhou, které tímto přívlastkem asi nejvíce proslavil cestovatel Marco Polo, se v roce 2004 vynořila firma E-Wave. Nová firma si dala za úkol vyrábět zboží pro muzikanty, které neodradí místo výroby (čti Made In China), ale pro které se naopak jak místo tak značka firmy samotné stane synonymem kvality. E-Wave tedy začala vyrábět kytarové a basové aparáty z co možná nejkvalitnějších součástek, s maximálním důrazem na funkčnost i osobitost.
Popis
Na první pohled nás dvoukanálový zesilovač (15 W) zaujme svým designem. Klasická obdélníková skříň (50 x 31 x 32 cm) je lemovaná černou koženkou s kovovými rohy.
Shora skříně je kromě ucha pro přenášení i mřížka pro větrání zesilovače. Další mřížka je situována i zezadu, čili jedná se o velmi dostačující odvětrávání, které tak zaručuje plynulý, bezpečný chod lamp. Na spodní části jsou ergonomicky umístěny čtyři gumové podnožky pro zajištění stability. Při přímém pohledu je díky tvrzenému plexisklu (s logem E-Wave) luxusně vidět dovnitř zesilovače na lampy a trafa. Předzesilovacími lampami jsou tři 12AX7, v koncovém stupni jsou použity dvě EL84. Všechny lampy jsou od ruského výrobce Sovtek. Samotný zesilovač je potom uzavřen v kovovém šasi, na kterém jsou ovládací prvky a zdířky pro konektivitu. DG-15RH obsahuje také pružinový reverb. Přední panel zesilovače obsahuje tyto prvky: přepínače Power, Standby, LED indikaci, korekce Reverb, Bass, Middle, Treble, Level (hlasitost zkresleného kanálu), Gain, přepínač kanálů a Level (hlasitost čistého kanálu). Posledním prvkem je pak Input.
Zadní panel zesilovače obsahuje hlavně zdířky pro konektivitu. Zleva doprava se jedná o tyto „položky“: Footswitch (pro přepínání kanálu a aktivaci/deaktivaci reverbu), zdířky pro efektovou smyčku Return a Send, tři zdířky pro propojení bedny/beden 8, 8 a 16 Ohmů a konečně tu máme síťovou zdířku pro napájecí kabel. Toto vše ve svém součtu váží řádných deset kilogramů, čili opravdu „poctivá váha“. Připočteme-li k tomuto faktu vysoce kvalitní zpracování, kdy mimo jiné, vše bezchybně lícuje – nu, jsem nemálo žádostiv kvality zvuku. Měl bych snad ještě připomenout, že jsem pro účely testu obdržel také firemní reprobox GC-112. Už název sám napovídá, že tento box bude obsahovat jeden dvanáctipalcový reproduktor. A výrobce opravdu nešetřil, bednu osadil Celestion Vintage 30, což je dnes již skutečně legendární reproduktor. Ostatně celá bedna je designově velmi vkusně vyřešena, přesně v grafickém duchu zesilovače, takže zesilovač i box dohromady tvoří opticky dokonalý halfstackový pár. Rozměry „reprobedny“ jsou 60,5 x 36 x 52 cm. A nyní již nezbývá, než začít testovat zvukové možnosti E-Wave.
Zvuk
Po sestavení zesilovače s bednou a následném propojení mezi nimi jsem nažhavil drát – totiž lampy. Hned první poznatek bude samozřejmě čistě vizuální. Neboť plexisklo má tu nespornou výhodu, že je přes něj vidět – a o to přece jde! Lampy navíc mají v patce zabudovanou modrou LED, která celý zesilovač rozsvítí do nebeské modré. Společně s červenými vršky lamp, LED indikacemi kanálů a hlavní červenou LED indikací aktivace aparátu, to potom skutečně vypadá doslova kouzelně. Snad proto mi na mysl okamžitě přišla firma Hughes a Kettner, která je podobným designem (zejména hlavy Triamp) proslavená (zvukově to je ovšem „hra“ na zcela jiném poli).
Nejprve tedy čistý kanál. Po prvních tónech je hned jasné, že půjde o pravý a nefalšovaný zvuk lamp. Třípásmový ekvalizér je společný pro oba kanály, možnosti úpravy čistého zvuku jsou tak větší a neomezují se pouze na korekci hlasitosti, jak tomu občas bývá u malých celolampových zesilovačů. Společně s reverbem tak máte příjemný, prostorový a dynamický zvuk, který nezlikviduje poctivé dřevo vašich nástrojů. Pokud navíc vlastníte oba dva hlavní „archetypy“ elektrických kytar, tj. typ Gibson a Fender, celkový sound, který obdržíte, je opravdu moc a moc příjemný a rozhodně ani v nejmenším nevybočuje ze standardního poctivého lampového aparátu. Jestliže ještě původní signál trochu zpestříte svou efektovou baterií, výsledek posunete za hranici běžného „nad očekávání“. A to jistě není málo! Moc se mi například líbil efekt pre-boost. Zapojil jsem svůj overdrive - všechny korekce kromě úrovně signálu nastavil na nulu; připojil své ESP - a to vám byl ukázkový „skleňák“! Twang tone a vůbec jakákoliv pizzicata znějí opravdu moc dobře. Samotný aparát si se zvukem také umí slušně pohrát. Stačí posunout Level téměř na maximum – a nakřáplý crunch je na světě. Čistý kanál prostě na jedničku.
Bohužel, nad čím by měl výrobce ještě trochu zapracovat (dle mého soudu) je zkreslený kanál. Zesilovač jsem „tunil“, co se dalo, ale základní výsledek vždy byl: basy, basy a zase basy. Zkoušel jsem basové korekce na minimum, středy na maximum a výšky tak akorát, aby neřezaly hlavu;. zkoušel jsem celkem šest kytar, abych se ujistil, že to není nástrojem... Ale ne: je to prostě přebasované až zbytečně moc. Copak o to, ať to má těch basů klidně hodně, ale nesmí to zabíjet vysoké struny. Ty totiž zní jako (s prominutím) vykleštěné a nedá se to pak už nijak moc zkorigovat.
Když už jsem nakonec s plným vědomím „tak tedy máme více basů“, přistoupil na tuto hru, napadlo mě, co by vytvořilo za zvuk takové alternativní ladění. A ejhle, byla to trefa přímo do černého! Stačí prostě jen podladit o půl tónu celou kytaru a tenké struny se posunou do středových pásem v plné své kvalitě. Jistě na tom má obrovský podíl box s Vintage 30, který sám je posunut více do středobasových frekvencí, ale zároveň ještě produkuje i velmi konkrétní sound. Výsledkem je tak ideální zvuk pro nu-metal, thrash nebo black metal. Riffy doslova metají blesky ve výborné kondici konkrétních akordů i při nejvyšší míře zkreslení. Sólová hra dostane nefalšovaný punc špinavosti a společně s wah-wahem a vibrapákou začnete létat v pravých kovových bublinách. Je jistě ovšem zároveň jasné, že to tím pádem nebude o nějaké velké univerzálnosti. Pro mě osobně to tak je trochu málo, ale hned dodávám: bohužel. Protože jinak je aparát opravdu velmi „v pohodě“.
Nakonec jsem si tento svůj (spíše osobní problém) vyřešil ještě jinou „oklikou“. Do efektové smyčky jsem zapojil delay a chorus, takže jsem získal trochu prostoru a tenké struny tak probudil k životu. Navíc jsem do přední cesty zapojil ještě i pedálový ekvalizér. A tím jsem už konečně dosáhl i pro mě přijatelné hratelnosti a byl schopen zkoušet maximum. Takže suma sumárum: celkový sound vlastně nakonec ve výsledku dopadl více než slušně. A přesto: zkreslený kanál bych přece jen nechal ještě „dodělat“. Neboť ideální stav je, když aparát hraje dobře sám o sobě...
Závěr
Ohlédneme-li se tak po těch dvou kritériích, zmíněných v úvodu tohoto testu, pak jestliže záměrem byl celolampový aparát v té co možná nejkvalitnější a nejlevnější podobě, pak dle mého skromného soudu těmto podmínkám náš testovaný model jednoduše vyhovuje. Umím si tak představit, že si E-Wave DG-15RH, společně s vhodně zvoleným reproboxem, jistě dopřeje nemálo jedinců.